қоғам арасындағы сынып ұтқырлығының әсері

     Бұл зерттеу ұрпақтар арасындағы сынып ұтқырлығы мен бала тәрбиесі құндылықтарындағықарым-қатынас туралы екі теориялық перспективаны салыстырады. Әлеуметтік ұтқырлықты сенімсіздікке, әлеуметтік оқшаулануға, күйзеліске және фрустрацияға әкелетін бұзушы тәжірибе ретінде сипаттайтын диссоциативті тезиске сәйкес, әлеуметтік мобильді адамдар басқа адамдарға төзімділік пен құрмет, риясыздық, жақсы мінез -құлық және бойысұнушылық сияқты қоғамға бағытталған қасиеттерді сирек көреді. Бенефициар тезисі, керісінше, әлеуметтік мобильді адамдар еңбекқорлық, шешім шығарушылық, жауапкершілік, тәуелсіздік және уақыттыүнемдеушілік сияқты жеке құндылықтарға көбірек басымдық беретінін болжайды. Екі жағдайда да бұл ұтқырлық әсерлері жоғары мобильді адамдармен салыстырғанда қарапайым адамдар үшін және төмен қарай мобильділер үшін күштірек деп есептеледі.
  Дегенмен, 2008 жылғы Еуропалық құндылықтарды зерттеудегі голланд деректерін пайдалана отырып, ұрпақ аралық ұтқырлық әсерлері әрең табылған жоқ. Мүмкін ұрпақтар арасындағы ұтқырлық мобильділік теориясы бізді сендіретіндей ерекше тәжірибе емес шығар немесе мобильді адамдар өздерінің жаңа жағдайына тез бейімделеді. Соңғы онжылдықтарда әлеуметтанушылар зерттеп жүрген ең қызықты адами құндылықтардың бірі — жеке адамдардың балаларға үйде үйретуге болатын қасиеттерді қалай бағалайтындығы. Бала тәрбиесі деп аталатын бұл құндылықтарды балалардың қандай қасиеттерге ие болғаны көбірек ұнайтынын анықтау үшін негіз ретінде пайдаланылатын критерийлер немесе стандарттар ретінде қарастыруға болады. Әдебиеттерде олардың арасындағы қарама-қайшылыққа көп көңіл бөлінді.

  Ұрпақаралық ұтқырлық және бала тәрбиесінің құндылықтары әлеуметтік тап пен бала тәрбиесі құндылықтары арасындағы қарым-қатынас туралы жұмысында қай қасиеттердің ең қажетті және пайдалы екенін бағалау үшін адамдар жұмыстағы күнделікті тәжірибесін пайдалануды ұсынады. Дәл осы қасиеттер олар әлеуметтену және мектепте оқу арқылы балалардың жақсы өмір сүретіні немесе тіпті жақсырақ өмір сүретіні туралы түпкілікті мақсатқа жетуге ұмтылады. Дәл сол пайымдаулар түрі ұрпақаралық таптың ұтқырлығы үшін жұмыс істейді. Жеке тұлғалардың бала тәрбиесіндегі құндылықтары олардың әлеуметтік ұтқырлық тәжірибесі арқылы қалыптасады. Бұл арқылы мен әлеуметтік мобильділіктің қазіргі таптық жағдай мен шығу тегінің әсерінен басқа бала тәрбиесі құндылықтарына қосымша әсер ететінін айтқым келеді. Ұрпақаралық сынып ұтқырлығы мен құндылықтар арасындағы қарым қатынас туралы бұрынғы зерттеулерде жоғары және төмен ұтқырлықпен бірге жүретін шиеленістерді ерекше атап өтеді. Бұл «диссоциативті тезисте» әлеуметтік мобильділік бұзушы тәжірибе ретінде қарастырылады: мобильді индивидтер енді шығу тегі класымен сәйкестендірілмейді, бірақ олардың жаңа әлеуметтік класына да сәйкес келмейді. Нәтижесінде олар қоғамнан оқшауланған, күйзеліске ұшыраған және өздерін көңілсіз сезінеді. Әлеуметтік мобильділер кез келген сыныпта нашар интеграцияланғандықтан, олар «қос оқшаулануды» бастан кешіреді.  

    Олар әлеуметтік қолдаудың жоқтығын сезінеді, бұл сенімсіздік сезіміне әкелуі мүмкін. Сонымен қатар, мобильді адамдар бір жағынан өздерінің жаңа сыныбында бағаланатын мәдениетті қабылдауға тырысатындықтан, екінші жағынан өздерінің шығу тегі класындағы мәдениеттен ажырата алмайтындықтан күйзеліске ұшырауы мүмкін. Осы соқтығысатын мәдениеттерді басқару ішкі жанжалға және психологиялық ыңғайсыздыққа толы «өзінің бөлінуіне» әкеледі.Соңында, жоғары және төмен мобильді топтар өздерінің жаңа сыныбында толық қабылданбағандықтан көңілі қалуы мүмкін. Жоғары мобильділер жағдайында қоғамдағы жоғары мәртебеге ие немесе басқа да түрлітоптарының мүшелері жаңадан келгендерді толық тең деп санамайды, ал төмен қарай мобильділер өздерінің жаңа төменгі статусы бар тұрақты мүшелері ретінде сезінбейді деп болжанады. Олар бұрынғы жоғары мәртебеге ие болған позицияларды қалпына келтіргісі келеді. Барлық жағдайларда қабылдау мен мойындамау өзін өзі бағалаудың төмен деңгейінде көрінуі мүмкін және көңілсіздік сезіміне әкеледі және өмірге қанағаттанбау әлеуметтік мобильділікке қатысты бұл біршама пессимистік көзқарасты бала тәрбиесінің құндылықтарымен қалай байланыстыруға болады?

   Дюркгеймдік дәстүрде көптеген ғалымдаржоғары және төмен әлеуметтік мобильділердің әлеуметтік оқшаулануының және фрустрациясының жағымсыз сезімдері олардың ұтқырлығынан туындаған әлеуметтік иеліктен және аномияда жатыр деген болжам жасады.  Бұл әлеуметтік мобильді адамдардың қоғамнан ажырағанын сезінуге және қоғамның жұмыс істеуіне ықпал ететін азаматтық мәдениетке арқа сүйейтінін білдіреді. Бұл мысалы, демократияға қарсы көзқарастар, тым оңшыл немесе солшыл дауыс беру мінез-құлқы және азшылықтарға қатысты антагонистік пікірлер. Әлеуметтік тұрғыдан оқшауланған және көңілі қалған адамдар болғандықтан, әлеуметтік мобильді адамдар «жақсы азамат» болудың қажеті жоқ деп санайды, яғни «саясат пен қоғамдық өмірде белсенділік таныту, басқа адамдармен ынтымақтасу қажетсіз деп ойлайды.

   Бұл зерттеу ұрпақтар арасындағы мобильділік пен бала тәрбиесі құндылықтары арасындағы байланысты зерттеді және зерттеудің екі қарама-қарсы бағытын салыстырды. Бір жағынан, әлеуметтік ұтқырлықты сенімсіздікке, әлеуметтік оқшаулануға, күйзеліске және фрустрацияға әкелетін бұзушы тәжірибе ретінде қарастыратын диссоциативті тезис әлеуметтік мобильді қоғамды немесе адамдарға төзімділік пен құрмет сияқты қоғамға бағытталған қасиеттерді аз бағалайды деп болжайды. Бенефициар тезисі, керісінше, әлеуметтік мобильділік туралы оңды ойлау тәсілін көрсетеді және әлеуметтік мобильді еңбек, табандылық, жауапкершілік, тәуелсіздік және үнемділік сияқты жеке құндылықтарды күшейтетінін болжайды. Екі жағдайда да бұл ұтқырлық әсерлері жоғары мобильдіге қарағанда анағұрлым мобильді және төмен қарай қозғалатындар үшін күштірек болады.

   Мен бұл гипотезаларды 2008 жылғы Еуропалық құндылықтарды зерттеудегі голланд деректерін пайдалана отырып тұжырымдағанын түсіндім. Өйткені шетелдегі әлеуметтік ұтқырлықтың үздіксіз өсуімен өте ашық қоғам ретінде ерекшеленеді. Талдау бес негізгі қорытындыны көрсетті. Біріншіден, базалық нәтижелері – әлеуметтік мобильділіктің әсерін зерттеудің заманауи техникасы шығу тегі класы бала тәрбиесі құндылықтарымен айтарлықтай байланысты емес екенін көрсетті. Екіншіден, дәстүрлі логистикалық регрессиялық талдау мен кейіннен жүргізген және қазіргі әлеуметтік таптық жағдайды да, әлеуметтік ұтқырлық манекендерін де, ұрпақаралық таптық ұтқырлықтың бірнеше маңызды әсерлері ғана табылды.

    Біріншіден, бенефициар диссертациясына сәйкес, әлеуметтік мобильді емес адамдарға қарағанда, неғұрлым экстремалды жоғары мобильді үнемшілділікті жақсы көреді, алайда, бұл қауымдастық ата-аналарымен салыстырғанда бір сыныпты жоғары жылжытатын адамдар үшін табылмайды. Екіншіден, ата-аналарымен салыстырғанда бір сыныпқа көтерілетіндер жауапкершілікке көбірек мән береді, бұл да бенефициар тезисін растайды. Үшіншіден, төмен қарай жылжымалы қозғалыссызға қарағанда, тәуелсіздіктің бала тәрбиесіндегі құндылығына төмен артықшылықтарды көрсетеді, бұл бенефициар диссертациясының күтулеріне қайшы келеді. Қалған екі жеке негіздегі құндылықтар ұрпақтар арасындағы сынып ұтқырлығымен айтарлықтай байланысты емес. Дегенмен, талдауларға негізделген үлгі өте аз, бұл нақты қорытындыға келуде абай болу керектігін білдіреді. Бұл нәтижелер бенефициар диссертациясына тек шектеулі қолдау көрсетеді.

   Сонымен қатар, бала тәрбиесінің басқа мәндеріне қатысты, статистикалық маңызды сыныптың қозғалғыштығы әсерлері табылмады. Жоғары және төмен мобильділер қоғамға бағытталған бала тәрбиесінің құндылықтарын қозғалмайтынға қарағанда аз баса көрсетпейтінін білдіреді. Сондықтан диссоциативті тезис теріске шығарылады. Үшіншіден, жоғары қарай жылжымалы немесе анағұрлым мобильдісалыстырғанда төмен қарай жылжымалы үшін байқалған бірнеше буынаралық мобильділік әсерлері күштірек екендігі туралы ешқандай дәлел жоқ. Өйткені, ұтқырлықтың төмен әсерлері жауапкершілік пен үнемшілдік үшін емес, тәуелсіздіктің бала тәрбиесіндегі құндылығы үшін ғана байқалады. Сонымен қоса, әлеуметтік позицияларды ата-аналарымен салыстырғанда екі сыныпқа көбірек ауыстыратындар жауапкершілікке қатысты емес, үнемділік пен тәуелсіздік жағдайында айқынырақ көзқарастарға ие.

   Дегенмен, жоғары мобильділік төменге қарай қозғалғыштыққа қарағанда әртүрлі тәжірибеге әкелетін кейбір дәлелдер бар, өйткені ұтқырлық коэффициенттерінің белгілері көбінесе бір бағытта болмайды. Бұл жоғары және төмен қозғалатындар қоғамға бағытталған бала тәрбиесінің құндылықтарын қозғалмайтынға қарағанда аз баса көрсетпейтінін білдіреді. Сондықтан диссоциативті тезис жоққа шығарылған сияқты. Өйткені, ұтқырлықтың төмен әсерлері жауапкершілік пен үнемшілдік үшін емес, тәуелсіздіктің бала тәрбиесіндегі құндылығы үшін ғана байқалады. Олардың ата-аналарымен салыстырғанда әлеуметтік позицияларды екі немесе одан да көп классқа ауыстыратындар жауапкершілікке қатысты емес, үнемділік пен тәуелсіздік жағдайында айқынырақ көзқарастарға ие. Дегенмен, жоғары мобильділік төменге қарай қозғалғыштыққа қарағанда әртүрлі тәжірибеге әкелетін кейбір дәлелдер бар, өйткені ұтқырлық коэффициенттерінің белгілері көбінесе бір бағытта болмайды.

   Төртіншіден, нәтижелер әлеуметтік тапқа қарағанда, білім деңгейі бала тәрбиесінің құндылықтарын әлдеқайда күшті анықтаушы екенін көрсетеді. Білім деңгейін есепке алғанда, қазіргі сыныптық позицияның статистикалық маңызды коэффиценттері жоқ. Бала тәрбиесіндегі табандылық құндылықтары үшін ғана мен әлеуметтік таппен елеулі байланыстарды табамын: жоғары мамандар мен менеджерлер бұл баланың сапасын барлық басқа сыныптық ұстанымдарға қарағанда көбірек атап көрсетеді. Білгір қол жұмысшылары мойынсұнуға, ал біліктілігі жоқ және жартылай білікті қол жұмысшылары үнемділікке көбірек, қиялға азырақ мән беретін көрінеді. Екінші жағынан, бала тәрбиесі құндылықтары мен білім алудың арасындағы байланыс анық көрінеді. Жоғары білімділер тәуелсіздік пен шешімді ұнатады, ал төмен білімділер стрессті мойынсұнушылық пен жақсы мінез-құлықты және үнемшілдікті қалайды. Басқа ғалымдар әлеуметтік-экономикалық факторлардың бала тәрбиелеу құндылықтарына және жалпы көзқарастарға қатысты салыстырмалы әсерін бағалау кезінде білім деңгейінің ең маңызды анықтаушы екендігі туралы бақылауды растады. Соңғы зерттеу мұны модернизациямен байланыстыруға болатынын көрсетеді, өйткені Нидерланды сияқты ең жоғары модернизацияланған елдерде білімнің әсері күшті.

   Бесіншіден, қосымша талдаулар көрсеткендей, білім берудегі мобильділік – кәсіптік сыныптың мобильділігінің орнына – кейбір ерекшеліктерді қоспағанда, бала тәрбиесінің құндылықтарына да әрең әсер етеді. Жақсы мінез-құлық жоғары қарай жылжымалы және төмен қарай жылжымалы үшін төмен бағаланады. Бұл әлеуметтік мобильді құндылық қоғамға бағытталған бала тәрбиесінің сапасының аз екендігін болжаған диссоциативті тезиске сәйкес келеді. Бенефициар диссертациясына қатысты кейбір дәлелдемелер бала тәрбиесінің жеке тұлғалық құндылықтарына қатысты және үнемділік. Сондықтан негізгі қорытынды мынада: ұтқырлықтың аздаған әсерлері табылғанымен, білім алу немесе кәсіптік сынып арқылы ұрпақтар арасындағы ұтқырлық бала тәрбиесінің құндылықтарын қалыптастыруға қатысты өмірдегі ең маңызды тәжірибе емес.Диссоциативті тезис пен бенефициар тезисі үшін эмпирикалық дәлелдемелердің жоқтығын түсіндіру үшін бірнеше себептерді ұсынуға болады. Екеуі де теориялық перспективалар әлеуметтік ұтқырлықты мобильді тұлғаларды маргиналды немесе ерекшесезінетін қоғамдағы бірегей тәжірибе ретінде қарастырады.  Дегенмен, әлеуметтік мобильділік ауытқушылық тәжірибе емес, ұрпақаралық ұтқырлықтың жоғары қарқынын ескере отырып, модальды тәжірибе болып табылады.

   Сондықтан ұтқырлық әсерлері ерекше ұтқырлық жағдайында ғана анықталуы мүмкін. Осы зерттеуде бұл түсінік толық расталмаған, өйткені мұнда байқалған ұтқырлық әсерлерінің жартысы ғана экстремалды ұтқырлыққа қатысты. «Ұтқырлық – модальдық» тезисіне қарсы аргумент жоғарыға қарай ұтқырлықтың артуы уақыт өте баяулады және бұрынғыдан гөрі жеке жетістіктердің нәтижесі ретінде көрінеді. Бұл ұтқырлықтың әлеуметтік әсерлері уақыт өте өзгеретінін білдіреді. Осыған байланысты, ұтқырлық тәжірибесіне экономикалық құлдырау және әлемнің басқа бөліктерінде болып жатқан жаһандану процестеріне қалай әсер ететінін зерттеу қызықты болар еді. Бала тәрбиесінің құндылықтары бойынша әлеуметтік мобильділіктің маңызды нәтижелерінің болмауының тағы бір балама түсіндірмесі: әлеуметтік мобильділік жеке адамдарға әсер етеді, бірақ бұл адамдар ұтқырлықтан туындауы мүмкін кез келген қақтығысты шешуге тез үйренеді. Жақында жоғары немесе төмен мобильді болған адамдар ғана бұл тәжірибелерге әсер ететінін білдіреді. Зерттеудің бойлық дизайнын талап етеді, онда уақыт бойынша жақсырақ әртүрлі когорталардың өмір бойы ұтқырлық тәжірибесінің әсерлері модельдеуге болады. Мұндай дизайнда индивидтердің ұрпақ ішілік ұтқырлығын да ескеру қажет, өйткені адамдар көбінесе кәсіптік мансаптарын әкесінің кәсіптік класынан төменірек нүктеден бастайды, бірақ мансаптық ұтқырлықтың жоғарылауына байланысты тең немесе жоғары кәсіптік позицияларда аяқталады.

   Идеал жағдайда мұндай сандық зерттеу адамдар өздерінің ұрпақ ішілік және ұрпақ аралық пайымынқалай бастан кешіретінін және бұл олардың бала тәрбиесінің нақты құндылықтарының мағынасы мен интерпретациясына қалай әсер ететінін зерттейтін сапалық зерттеулермен толықтырылады.Атап айтқанда, менің бақылауларым көрсететін жоғары және төмен мобильді арасындағы ықтимал алшақтықты зерттеуге тұрарлық деп ойлаймын.


 

 

 


Ардана  МУХАМБЕТКАЛИЕВА 

                                                        Алматы қаласы, «Тұран» Университеті,

                                                                      журналистика факультетінің

                                                                                            2- курс студенті

One Reply to “Бала тәрбиесінің құндылықтары”

  • Аятхан б
    Аятхан б
    Reply

    Керемет

ПІКІР ҚАЛДЫРУ

Сіздің электронды поштаңыз жарияланбайды. Қатарды міндетті түрде толтырыңыз *